Latvijas Okupācijas muzeja pagaidu ekspozīcija slēgta
Uz tikšanos 2022. gada pavasarī!
Ieeja muzejā un muzeja pasākumos par ziedojumiem.
Ekskursijas biļetes cena Stūra mājā skolēniem un studentiem: 4 EUR
Grupu apmeklējums jāpiesaka iepriekš:
Ekskursiju pieteikšanai Stūra mājā rakstīt: kgb.info@omf.lv, vai zvanīt
+371 66154276; +371 27875692
Muzeja nodarbībās vienlaikus var piedalīties ne vairāk kā 15–20 viena vecuma skolēnu.
Skolotājs atbild par skolēnu sagatavošanos muzeja apmeklējumam, grupu sadali un disciplīnu nodarbības laikā.
Nodarbības paredzētas 9. - 12. klašu skolēniem, tās vada muzeja gidi Zoom platformā. Pieteikšanās, rakstot uz e-pastu: ip@omf.lv
Lai nodarbības izdotos pēc iespējas labākas, aicinām skolēnus pirms nodarbībām veikt mājas darbus, aizpildot darba lapas un veicot aptauju.
Aicinām skolotājus parūpēties par to, lai skolēni saņemtu un izdarītu savu mājas darbu, kā arī rosinām skolotājus izmantot šīs darba lapas kā mācību procesa sastāvdaļu.Mūsdienās demokrātiskajās valstīs uzskatu un vārda brīvība ir pašsaprotama. Laikā, kad notiek Krievijas karš Ukrainā, informācijas par to masu medijos, sociālajos tīklos un dažādās interneta platformās ir daudz, taču – kā tajā visā orientēties? Kas ir propaganda un kā tā strādā? Kā saprast, ka fakti ir sagrozīti un nepatiesi? Tie ir tikai daži no jautājumiem, uz kuriem mēģināsim rast atbildes nodarbības laikā.
Runāsim ar skolēniem par propagandu Otrā pasaules kara laikā, ko izmantoja divi totalitāri režīmi – nacistiskā Vācija un PSRS savu interešu īstenošanai. Runāsim par mūsdienu Krievijas propagandu, kas ar dezinformāciju un meliem mēģina attaisnot savas valsts veiktos noziegumus pret Ukrainas tautu un valsti. Mudināsim skolēnus izprast savas iespējas atpazīt viltus ziņas un dezinformāciju.
Nodarbībā skolēni uzzinās par Barikāžu laika notikumiem no janvāra līdz 21. augustam, kad Latvijas tauta aizstāvēja savu valsti un ieguva pilnīgu neatkarību. Skolēni uzzinās par notikumiem pēc 1990. gada 4. maija, kad darbojas spēki, kas ir pret Latvijas neatkarību un par cilvēku drosmi stāties pretī militāram spēkam un vardarbībai.
Mēģināsim rast atbildes uz jautājumiem: Kas ir pārejas laiks no juridiskās Latvijas neatkarības līdz faktiskajai? Kā notikumi Lietuvā ietekmēja notikumus Latvijā? Kādā veidā, kur un kāpēc tika veidotas barikādes? Vai ar nevardarbīgu pretošanos var apturēt tankus un omoniešus? Kas deva drosmi cilvēkiem un kāda bija viņu motivācija?
Nodarbības vadītāji diskutēs ar skolēniem par vērtībām, par drosmi, par Latviju pirms 30 gadiem un tagad, jo nodarbības tēma nav tikai vēsture - kopā mēģināsim izprast tautas vienotības spēku un brīvas un neatkarīgas valsts vērtību.
Lai nodarbība izdotos pēc iespējas labāka, aicinām skolēnus pirms nodarbības parunāt savā ģimenē, skolā un tuvākajā apkārtnē ar cilvēkiem, kuri ir piedalījušies Barikāžu notikumos, izzināt viņu pieredzi un sajūtas tajā laikā. Var izmantot arī šo aptaujas anketu.
Nodarbības ievadā skolēni uzzinās, kā Latvijas neatkarības laika brīvību nomanīja padomju okupācija, noskaidros, kas ir totalitāra valsts un kā tā ietekmēja cilvēku dzīvi.
Nodarbības laikā mēģināsim rast atbildes uz jautājumiem:
Kāpēc Liepājā, Krāslavā, Alūksnē un cituviet jaunieši pēc kara dibināja slepenas organizācijas, kas izdeva žurnālus un skrejlapas, atgādinot par Latvijas neatkarību, un kas ar viņiem notika?
Kāpēc Padomju Latvijas varas iestādes un represīvās struktūras vajāja un arestēja cilvēkus par svecīšu un ziedu nolikšanu Rīgas Brāļu kapos un Meža kapos? Kāpēc Latvijas karoga uzvilkšana radiotornī bija noziegums, par ko 1. kursa students tika notiesāts ar septiņiem gadiem lēģerī?
Kas ir nevardarbīgā pretošanās un vai tai ir jēga? Kas ir disidenti un kas viņiem deva drosmi? Kas notika ar cilvēkiem, kuri Latvijas brīvības ideju saglabāja okupācijas apstākļos?
Nodarbības vadītāji pievērsīs uzmanību vērtībām - drosmei un bailēm, meliem un patiesībai LATVIJĀ toreiz un tagad, jo nodarbības tēma nav tikai vēsture - kopā mēģināsim saprast, ko mūsdienu jaunietim nozīmē Latvijas brīvība un simboli.
Nodarbībā izmantoti muzeja topošās jaunās ekspozīcijas elementi un plašs video materiālu klāsts. Skolēni uzzinās par situāciju pirms Atmodas, par svarīgākajiem notikumiem un organizācijām, taču vislielākā uzmanība tiks veltīta tieši tautas gara spēkam, kas izpaudās dažādos veidos - gan iestājoties pret vides sagandēšanu, (jo vide nav tikai vide), gan drosmē doties pie miliču un vadu ieskautā Brīvības pieminekļa, lai pieminēt īpašu notikumu gadadienas. Runāsim un klausīsimies Dziesmotās revolūcijas fenomenu un pievērsīsimies unikālajam Baltijas ceļam, akcentējot vienu no demokrātijas pamatiezīmēm – vārda un ticības brīvību.
Mājasdarbs - aptaujas anketaNodarbībā, izmantojot vienas ģimenes piemēru, skolēniem būs iespēja izprast deportēto cilvēku pārdzīvoto aresta laikā, ilgajā ceļā un dzīvē izsūtījumā. Nodarbībā izmantoti unikāli muzeja krājuma materiāli – mazās Benitas Plezeres zīmējumi un viņas 2016. gadā sniegtās video liecības fragmenti.
Mājasdarba lapa